Tuesday, June 5, 2007

KU CARI BAHAGIA DALAM DIRI...

”Ku pendamkan perasaan ini...
Ku rahsiakan rasa hati ini...

Oh tuhanku berikanlah ketenangan abadi..
Untukku menghadapi...resahnya hati ini...

Di hati ini..hanya Tuhan yang tahu...”


Ku sayu...mendengar dendangan lagu ini...entah kenapa hati ini sayu...adakah kerna aku rindu..?? rindu pada siapa..?? ku sendiri tak pasti...

Entah kenapa juga malam ini, hatiku tiada semangat meneruskan bacaan jurnal untuk tesis...tidak seperti setiap malamku sebelum ini..ku hilang ’mood’...belum lagi berpisah, aku telah merindui pertemuan...ya ALLAH...tabahkan hati ku...

Aku sedar, aku memang lemah pada perpisahan...biarlah perpisahan apa sekali pun,hati aku seringkali kalah pada keadaan...aku tak kuat...sangat !!...=(

Waktu ini..dia dah tidur...lena dalam mimpi indah..seindah hari2nya...tiada erti kesedihan dalam kamus hidupnya...itulah dunia Amni...sedari telapak kakinya bersaiz dua jari, sehingga kini berusia 2 tahun...dia ditatang bagai minyak yang penuh...bukan hanya dari kedua along dan kak siti, tapi jua dari kami sekeluarga...tak siapa mampu menilai harga kasih sayang kami pada kehadiran seorang puteri...penyeri hidup kami sefamili...



Tapi....esok, along akan bertolak balik ke pasir gudang...cuti persekolahan hampir tamat...uhhh...mampukah aku hadapi perpisahan dengan amni..?? sekadar setahun sekali berjumpa...aku amat rindu pada dia...belum sempat rinduku terubat...dia dah nak pulang....menambahkan lagi sarat rindu ini padanya...

Ku singkap semula peristiwa dua hati bertemu...mengikat janji setia demi sehidup semati bersama... dulu...sebelum along kawin, dia bergelar abang pada kami adik beradik...namun, ’abang’ nya itu hanya pada nama...dia jarang pedulikan kami adik2nya...ntah berapa umur adik2nya, jarang along ambil tahu...jangankan birthday adik2...birthday mak abah pon, jarang along wish....mungkin kerna adik2 along semuanya perempuan...hanya pada usianya 16 tahun, baru along dapat merasai kehadiran adik lelaki..boleh buat ’geng’ katanya...tapi...along still tak berubah...hidupnya lebih banyak dengan kawan2...masa cuti sahaja, pengubat rindu adik2 pada along...terkadang, aku putus asa menagih kasih seorang abang...jarang sangat kami berkongsi tentang kehidupan....namun, tak pernah aku salahkan along atas apa yang terjadi...mungkin juga sebagai lelaki, along lebih perlukan orang yang memahami jiwanya..sedang kami adik2 perempuan lebih banyak dengan hal masing-masing...tak sejiwa namanya...

Menjangkau usia along 22 tahun...masih segar dalam ingatanku tatkala along meminta izin dari abah dan mak untuk mendirikan rumah tangga dengan gadis pilihannya...susah juga untukku terima...seawal dan semuda itu along mahu menamatkan zaman bujangnya...abah mengizinkan...namun, ada sesuatu yang tersimpan jauh di lubuk hatiku..hanya abah dan mak yang tahu kenapa aku tidak peduli langsung pada majlis pernikahan along...aku lebih rela stay di hostel serentak along melafazkan akad nikah di johor...aku hanya menghadiri majlis pernikahan along di rumah kami, di pihak lelaki...entah kenapa tiada terdetik langsung rasa bersalahku pada along....biarlah semua itu menjadi rahsia aku, abah dan mak...

Namun, masa yang kian berlalu, mengembalikan rasa kasih sayang ini pada along...air yang di cincang tidak akan putus..begitulah rasa sayang ini pada along...aku mula menerima hakikat, dalam hidup along, telah hadir seseorang yang amat disayanginya...dan kasih sayangku makin berbunga mekar setelah kelahiran anak sulongnya, merangkap anak buah sulongku...Amni Bahiyyah Mohd Nazri...



Setelah mempunyai keluarga sendiri...along makin rapat dengan kami semua...sedikit demi sedikit tabiat buruk along semasa bujang dibuangnya...along sudah jarang lepak di rumah kawan2nya...mungkin rasa tanggungjawab pada keluarganya ’membawa’ along pulang ke pangkuan kami, adik2 along....along mula mengambil tahu tentang adik2...tika waktu bersama, along banyak bergurau senda dengan kami...terubat segala rindu kami pada seorang abang..terutama Najmi...dia paling banyak menghabiskan masa bersama along..itu pon di depan PS2..main game tak kira masa..tak apalah..itu sahaja ’geng’ dia untuk main bersama...

Amni....

Entah kenapa aku tak mampu mengungkap rasa sayang ini pada Amni...sayangku padanya seperti sayangku pada diri sendiri...persis seorang ibu pada anaknya...sepanjang cuti persekolahan ini, along pulang ke rumah kami...aku agak terkilan kerna seharianku bekerja, aku tak dapat menghabiskan masa bersama Amni...hampir jam 5.35ptg, masa untukku pulang ke rumah...hati bagai tak sabar menunggu walau sesaat untuk tiba di rumah...kegembiraan menyelubungi hati ini....tak sabar menatap wajahnya yang comel...putih bersih...melayan kerenahnya yang semakin lincah di usia 2 tahun...dia menggelarkan dirinya ’kak Ani atau baby tua’...dan memanggilku ’mak ude’...dengan lenggok badan yang manja...dia betul2 membuatkan hati ini terpaut pada segala gerak geri jua kelincahannya...dan itu juga yang akan membuatkan hati ini rindu..rindu yang amat padanya....uhh....menitis lagi air mata ini....=(



Ya ALLAH..ku pohon..Kau tabahkan hati ini menghadapi perpisahan esok hari...tak dapat ku terima, tika pulang keesokan hari dari bekerja, tiada lagi gelak tawa Amni..aku akan rindu padanya..setiap hari, setibanya aku di depan rumah...amni akan menjerit, ”mak ude, kite nak mandi kolam laaa..”..ku temankan dia mandi kolam di depan rumah...kini, amni petah bercakap...terkadang, tergelak aku melayan kerenahnya...antara semua adik beradik, tak siapa dapat menafikan, amni lebih rapat denganku...jarang dia menjerit garang memarahiku tika keinginannya tidak dipenuhi...jeritannya...ohh....10 rumah jiran sebelah pun boleh didengari...itulah amni...racun jua penawar hati ini....

Entah kenapa jua saat ini, masih terngiang-ngiang di telingaku...teguran seorang sahabat...pada menyatakan, aku tak boleh mengharapkan kegembiraan hatiku pada orang lain...aku tak boleh mengharapkan orang lain untuk menggembirakan aku...aku kian berubah....dulu, gelak tawaku boleh menggembirakan orang lain...namun kini....entah ke mana pergi diriku yang dulu...ke mana pergi kekuatan dalam hati ini..?? ke mana?? ..

Teguran itu ku terima...namun, jauh di lubuk hatiku, seringkali ku bertanya, monolog dengan hati....berubahkah aku..?? tak gembirakah aku selama ini..?? dulu, orang kata aku happy go lucky...sekarang, tidak lagi ke.??..aku pun tak faham dengan hati sendiri... ”kegembiraan kene datang dari dalam diri, tak boleh harapkan orang lain..”..terngiang lagi dialog itu...macamana aku nak gembirakan hati ini dengan diri sendiri..?? kebelakangan ini, yang aku sedar, kegembiraanku datang dari orang di sekeliling ku...terutama Amni...hadir dia, cukup membahagiakan aku...namun, setelah kepulangannya esok...masih ada lagi kegembiraan buatku..??...jawapannya...YA?? TIDAK..??.. Aku pun tak yakin menjawab soalan itu..aku cuba mengajar diri mencari bahagia dalam diri sendiri...namun, aku tak yakin, bahagia aku mampu membahagiakan orang lain atau tidak...??....entahlaa...aku masih tercari-cari cara utk mencari kegembiraan dari dalam diri...selama ini,mungkin aku tak pernah tertanya persoalan ini...namun, setelah diingatkan...aku mula sedar...selama ini, adakah aku seorang yang gembira lagi menggembirakan..???..yang aku tahu, orang di sekelilingku, sering gelak ketawa di sisiku...dan aku tak pasti...adakah itu maksudnya aku menggembirakan mereka..??...

Ya ALLAH...

Puaskah aku, jika kepuasan manusia yang aku cari.??

Gembirakah aku, jika gembira diri sendiri yang aku peduli ..??

Bahagiakah aku, jika bahagia diri sendiri yang aku tagih..??

Terima Kasih ya ALLAH...kasih padamu ketenangan abadi...kegembiraan jua kebahagiaan hakiki....

p/s : sehingga berjumpa lagi Amni sayang....

No comments: