Tuesday, May 29, 2007

SYUKURILAH DIRIMU SEADANYA...

Alhamdulillah sehingga saat dan tika ini, ku masih diberi kesempatan menikmati segala nikmat kurniaan Ilahi..jua nikmat teragung, Iman dan Islam….




Entah kenapa kebelakangan ini, seakan hadir konflik dalam diri ini…terkadang aku sendiri tidak memahaminya…yang ku pasti, hati ini tidak tenteram seperti biasa…ku cuba koreksi diri sejak bermulanya cuti baru-baru ini…dalam tak sedar, hampir sebulan aku berada di rumah, dan sudah hampir 3 minggu aku ‘bekerja’…namun, bukan itu puncanya hati ini hilang tenangnya…

Mungkin juga terasa hati ini kosong..rohani ini seakan ‘lapar’ meminta-minta disuapkan…ku cuba atasi rasa kekosongan itu dengan mewajibkan diri membaca sekurang2nya satu tazkirah sehari…namun, mungkin jiwa ini perlukan lebih dari itu…hati ini rindu untuk mengadu dan merintih di kala hening pagi…di kala semua mata terpejam, enak dalam mimpi indah…ku rindu menitiskan air mata menyatakan rindu padaMu ya Rabb…

Apakah sekadar kesibukan harian menjadi alasan untukku mengelak istiqamah dalam amalan..??...apakah kepenatan seharian menjadi penghalang taqarrub hamba ini tenang dalam ketaatan..?? ya Rabbi…ampunkan diri ini….ku jauh...rindu ini semakin jauh…=(

Entah kenapa jua, hati ini semakin sensitif… aku tuntas membandingkan segala kelebihan orang lain berbanding diri ini…lantas menjadikan aku rendah diri…terasa ‘down’ memikirkan segala kekurangan diri…mengapa ini yang aku rasai…?? Mengapa tidak aku jadikan semua itu cabaran dan dorongan untuk aku lebih maju seperti orang lain..??...mengapa..??

Ku tak pasti…terkadang, aku akui, aku tak mampu menjadi seperti orang lain…mantap dan punyai kekuatan sendiri dalam ‘hidup seorang pejuang’… aku tak mampu memberi manfaat sebanyak mungkin pada orang di sekelilingku…tamsilan diriku hanya seorang insan yang punyai banyak kekurangan… aku hanya mampu menjadi seperti aku hari ini…uhhhhh~….

Terkadang, bila melihat orang lain punyai ramai kawan dan dikenali ramai kerna pelbagai kelebihan, aku terasa sesuatu….sesuatu yang membuatkan diri ini rasa terlalu rendah…adakah kerana cemburu..??...ku mula membandingkan diriku dengan orang lain..uhhh~..kenapa aku rasa semua ini..?? kenapa hati ini sarat dengan perasaan..? perasaan yang tidak ku undang…malah lebih menyakitkan…

Tanpa ku sedar, perasaan ini membawa aku menyingkap segala memori silam…memori yang tidak pernah ku pinta…memori tika diri ini dikenali…menjadi ‘hot stuff’…itu pun di bumi wakafan…bumi penuh kesucian…namun tika saat itu, bukan kegembiraan menjadi keutamaan…bukan kebanggaan yang merajai perasaan…kerna segalanya adalah terlarang…ku masih ingat, betapa hati merintih menangisi nasib diri ketika itu…apa salah yang aku buat hingga pernah nama ini terpalit pada senarai disiplin..??...apa silap yang aku lakukan hingga pernah diri berhadapan ustaz tergarang..??...uhhh~ segalanya memori…sekurang2nya, aku pernah menyelami perasaan ‘dikenali’ dan punyai ramai kawan di sisi…tapi itu semua bukan kepuasan hidupku..malah melenyapkan ketenangan yang pernah aku kecapi di bumi itu….

Namun, alhamdulillah…rupanya semua itu adalah ‘bekalan’ paling bermakna buat diri hina ini setelah melangkah ke dunia reality…walau pernah orang memanggil aku ‘peruntuh tarbiyah’…tapi hari ini, aku ingin buktikan, segala tarbiyah di bumi itu, terlalu terkesan dalam diri aku…tak mungkin ku lenyapkan ia semudah sangkaan…terima kasih Allah…atas segala ketentuan….

Dan saat ini…aku tak pasti..aku keliru dengan perasaan sendiri...Nem, apa yang ada pada pandangan manusia..?? apa yang dikejar pada segala nikmat dan kelebihan dunia...biar setinggi gunung kelebihan seseorang…tapi harga TAQWA yang menjadi nilaian Nya…
Pandangan mata manusia banyak yang dusta..namun, pandangan hakiki hanya pada hati…yang sujud di telapak Ilahi….

Apa yang dikesal pada kekurangan diri..?? hakikatnya itu juga pemberian Ilahi…syukuri dirimu seadanya…majukan dirimu sedayanya…pandanglah pada mereka yang kurang bernasib baik berbanding dirimu….itu lebih menyedarkan hati, pada erti syukur jua tawadu’ pada Dia Yang Maha Memberi….

Biar mungkin diri tak punya apa-apa…cukuplah pakaian IMAN dan TAQWA menghiasi jua menjadi penyeri diri jua akhlakmu…itu lebih mengundang tenteram jua tenang jauh di lubuk hati suci yang tawadu’ pada segala pemberian Ilahi….

Teringat aku pada seuntai madah jua tazkirah dari seorang insan yang menghargai kemuliaan diri seorang muslimah… ia mengingatkan aku tika diri terlalai..mengajar aku lebih menghargai kejadian diri sendiri …ia menjadi azimat, sebagai penguat jua perisai diri pada segala fitnah dunia, terhadap seorang muslimah…. syukran ‘ala kulli haal…

Kak, yang juga saya kenal sebagai seorang mujahidah agama..

Jadikanlah malu itu pakaian yang membaluti jiwamu, yang langsung menghijab dirimu sentiasa hangat dalam ketaatan..

Buatmu Mujahidah Agama,
Akhlak seorang pejuang agama yang sentiasa mengintai dicelahan redup naungan REDHANYA yang Maha Luas, sentiasa berhati2, penuh teliti andai timbulnya fitnah buat dirinya, jua bimbang andai perhambaanNya dipandang enteng oleh Dia Sang Pencipta..

Dirimu, kuntuman MAWAR, Syauqah Wardah buat Mujahid Agama..
Gembiralah hati, tenanglah jiwa dengan kurnia yang melimpah, hidup dalam tarbiyyah, subur dalam biah solehah.. Tanda dirimu penuh duri, terjaga penuh rapi..

Maka jadikanlah kalimah 'SYUKUR' pelengkap pakaian jiwamu..

Salam Ikhlas Perjuangan Ummah..
Buat sekuntum Syauqah Wardah Ad-Deen,
Haneem

2 comments:

Sarah Mohd Shukor said...

Salam wbt,

Aneem! baru ni sy tau awk dh move to blogspot. dulu sy baca yg di friendster blog je. tak sangka jumpa (jangka sugak sebenarnya.hihi). nanti sy linkkn ok =)

NuR^QaLBi said...

'alaikumussalam...

hmm..act,saje je move ke blogspot nie..sbb ari tu xde khoje..hehe..tp entry kat sini still same dgn post sy kat friendster..

gpon,kat blogspot ni xpandai sgt nak edit2...perlukan 1 mase yg betul2 xde khoje..hehe...sbb niat sy menulis just utk luahan hati sendiri..=)