Friday, May 4, 2007

MENGAPA..??...

Hmm....ntah kenape hati terase berdebar nak balik kolej..aku cuba mengelak..tapi kdg, semput dibuatnye...maklumlah,jantung yang berdebar perlukan lebih tenaga utk pam oksigen..tarik nafas pjg2...huh!!..

Risau...?? resah..??..tanggungjawab...amanah...study..exam..result..??..ya Allah..segalanya menantiku di sana...apa persediaan hati ini..?..

Tika hati diulit resah gelisah...Kau tambah lagi 'ujian' itu..tatkala terdengar kegembiraan rakan taulan jua sahabat handai menikmati percutian dan segala pengalaman di 'negara orang'...hatiku sendu..ya Allah...rasa hati ini hanya Kau yg tahu..manusia mmg tak pernah puas..sentiasa menginginkan apa yg tiada, namun tak pernah menghargai apa yang ada...mengapa..??

Mengapa aku tak dapat rasai kegembiraan itu?...mengapa waktu 'mereka' banyak dihabiskan dengan hilai tawa?..gurau senda..??.sedang diri ini tak punya waktu walau untuk diri sendiri...?..terkadang, hati meronta..inginkan segala...ya Rahman..ya Rahim...

Mengapa timbul rasa begini?..AstaghfiruLLAHal'azim...

Ampunkan dosaku ya Ilahi...diri ini jarang mensyukuri....

Alhamdulillah...doa kupanjat demi-Mu ya Rabbi..ku tak lupa diri ini hanya hamba dhaif-Mu...hati yang resah mulai tenang...apa yg Dia janjikan di hadapan adalah yg terbaik utk hidupku..terkdg, bila hati resahkan keduniaan, bagai hilang walau sekelumit rasa kesyukuran dan keyakinan pada janji Dia yg sentiasa di sisiku saban waktu...ya Allah, ampunkan aku...diri ini lalai pada nikmat-Mu ..nikmat dikala suka dan duka..

Walau tiap saat hidup 'mereka' penuh hilai tawa dan gurau senda...aku kan bersyukur...kerna dalam persinggahan sekejap ini, Kau beri aku peluang merasai erti suatu 'perjuangan'...yg tak pernah kenal erti kesenangan...walau suka dan gembira terpaksaku korbankan...aku rela..

Walau biar tiada lagi erti suka, selesa dan ketawa...aku kan tabah menerima.. segalanya janji-Mu jua...Kau penentu segalanya...oh Tuhan.. Kau yang Maha Mendengar...thabatkan hati ini agar sentiasa 'setia' pada lorong ini...teguhkan pendirian jua 'kedudukan' ku dalam 'barisan' pejuang-pejuang agama-Mu...walau kepahitan yang melintang, aku kan cuba menghadapinya kerna ku yakin Kau sentiasa di sisiku, walau terkadang, aku lupa pada-Mu..ampunkan aku...

Kesenangan, keselesaan dan kegembiraan yang ada hari ini hanyalah sekejap cuma...tak terbanding nilainya dengan kemanisan kasih sayang jua redha-Mu di daerah sana...kerna itulah yang lebih bermakna...

Ya Allah...Kau lindung dan peliharalah hati ini jua hati 'dia di sana'...insan yang menjadi 'asbab' pada 'perkenalanku' terhadap erti pengorbanan dan perjuangan demi deen-Mu yang tercinta...aminn...

No comments: