Friday, May 4, 2007

ASIFF JIDDAN, SAHABAT....=(





Saat dan tika ini..aku sendirian di rumah, lantaran adik-adikku ke sekolah seperti rutin harian biasa..mak dan abah pulak kebetulan ‘outstation’ ke langkawi semalam... disebabkan itulah, keberadaanku di rumah saat ini diperlukan bagi menjaga kedua adikku yang masih dibangku sekolah...


Jika kepulanganku semalam tidak diperlukan, aku pastinya bersama sahabat2 di kolej menghadapi saat-saat akhir persiapan ‘jamuan’...istilah yang sudah difahami dan sebati di jiwa ahli gerakan kampusku...ku singkap semula sedari awal, aku memang meminta izin untuk ‘excuse’ ke jamuan kali ini...kerna tarikh latihan industri ku di Hospital Pakar Metro Sungai Petani bertindih dengan tarikh berlangsungnya jamuan...oleh itu, semestinya aku tidak dapat hadir keseluruhan jamuan...tambahan lagi, bab 1 tesis ku belum betul-betul ‘complete’...sedang rakan-rakan yang lain telah menghantar hard copy mereka kpd penyelia masing-masing utk disemak sblm diedit dan dihantar secara rasminya...


Namun, entah kenapa 2 hari sebelum paper terakhirku tempoh hari, hati ini terlalu kepingin untuk hadir ke jamuan...banyak yang aku fikirkan...mungkin juga kerna saat itu, aku baru berpisah dengan seorang sahabat jua kakak paling aku sayang, kak ony...aku cuba menghitung, jika aku tak hadir pada jamuan kali ini, pastinya tidak akan aku jumpa sahabat2 final year utk kali terakhir mereka bersama-sama mengendalikan program J...tambahan pula, tiada liqa’ terakhir sebelum tarikh tiketku pulang ke rumah...


Malam itu, aku ber ‘message’ dengan seorang sahabat, menyatakan rasa sedihku akan perpisahanku dengan kak ony...lalu dia membalas... ‘ kau mungkin kehilangan kakak terbaik, tapi aku kehilangan abang, adik dan kakak sekaligus..’...sayu hatiku membaca pesanan ringkasnya...tak terfikir aku sejauh itu...mungkin kerna aku hanya rapat dengan kakak dan adik2...dan kebanyakan yang akan ‘pergi’, hanya kakak dan adik..tidak terasa sangat ‘pemergian’ mereka, abang2 yang selama ini tunggak dalam kepimpinan J...


Saat itu, ku terasa diri terlalu kerdil...siapa lagi tunggak harapan yang akan tinggal menerajui kepimpinan selepas ini..??..siapa lagi ‘kakak jua abang’ yang tinggal, seterusnya akan mengambil alih segala ‘tempat rujukan’ adik-adik yang masih ‘keliru’ jua ‘mentah’ dalam dunia perjuangan...??..segala persoalan bermain di benakku...siapa lagi kalau bukan genarasiku..??...Astaghfirullah al’azim...ku koreksi diri...ku cari sedikit kekuatan jua keyakinan yang masih berbaki dalam diri ini...mampukah aku memegang ‘title’ kakak pada adik2 ku..? mampukah aku menjadi semantap kakak jua abang dan sahabat-sahabat yang selama ini ku kagumi kemantapan ilmu jua kepimpinan mereka.?..ku tak punya jawapannya...


Namun, malam itu juga, ku pinta pendapat sahabat tadi tentang kehadiranku ke jamuan, lantaran tesis dan tiket yang telah aku beli awal untuk pulang ke rumah...dia meminta aku berkorban walau sedikit masa utk ke jamuan, kerna yang menjadi pelaksananya kali ini totally adik2...lantaran kakak2 sibuk dengan tesis, viva dan segala urusan akademik yang tidak kurang aulanya..lalu dia menawarkan, akan ‘sponsor’ tiketku pulang ke Penang selepas menghadiri jamuan, lantaran tiket awal yang terpaksa di ‘burn’kan jika aku menghadiri jamuan...saat itu, menitis airmataku menyedari ketulusan jua pengorbanan sekeping hati suci...kerna ku tahu, keadaan kewangan sahabatku itu yang nyata lebih ‘sempit’ berbanding diriku...masihkah aku mahu berkira-kira utk hadir ke jamuan, hanya disebabkan harga tiket yang terpaksa dilayangkan begitu sahaja..?..oh Tuhan..terima kasih kerna hadirkan aku sahabat yang mungkin secara tidak sengaja menyedarkan aku tentang erti perjuangan dan pengorbanan sebenar...apalah sangat harga yag aku bayar dengan harga sebuah pengorbanan suci demi menegakkan Deen Mu yang tertinggi...


Teringat aku pada kisah kemurahan hati sahabat junjungan besar Nabi Muhammad SAW..Sayidina Uthman bin Affan...tika kemarau melanda bumi Mekah, ramailah para peniaga dan pemborong mengambil kesempatan menaikkan harga barang dagangan sehingga kepada barang keperluan harian lantaran hasil tanaman penduduk yang tidak menjadi...disebabkan hal tersebut, ramai penduduk tidak dapat membeli kerna harga yang diletakkan terlalu tinggi.. berganda-ganda berbanding biasa...


Tampillah suatu hari, Sayidina Uthman dengan barang dagangannya yang berada di atas sejumlah ratusan unta, pastinya dengan nilai yang terlalu tinggi, mengumumkan di khalayak ramai di pasar.. “ Siapa yang sanggup memborong barang daganganku dengan harga 700 kali ganda...??..” lalu terkejutlah para pedagang yang hadir...ada yang menyangka Sayidina Uthman tidak siuman meletakkan harga yang terlalu tinggi itu, dan ada yang berkata “ Walau sebijak mana pun seorang peniaga, tidak mampu mengembalikan pusingan modalnya jika membeli dengan harga 700kali ganda”..lalu, Sayidina Uthman kembali bersuara.. “ Jika tiada hamba Allah yang mahu membeli barang dagangan tersebut...aku infakkan semuanya kepada fakir miskin di seluruh pelusuk negara..”...Terkejut Sayidina Abu Bakar mendengar bicara sahabatnya itu..hanya dengan membalikkan telapak tangan, segala miliknya hilang...namun, ternyata firman Allah di dalam surah Al-Baqarah(2):261 menjadi pilihan jawapan bagi Sayidina Uthman Affan ... “ Perumpamaan orang yang menginfakkan hartanya di jalan Allah seperti sebutir biji yang menumbuhkan tujuh tangkai, pada setiap tangkai ada seratus biji. Allah melipatgandakan bagi siapa yang Dia kehendaki, dan Allah Mahaluas, Maha Mengetahui”...Masya Allah...


Saat itu juga, ku koreksi diri...walau diri tidak mampu menjadi semulia sahabat Nabi, tapi cukuplah dengan harga tiket itu, ku korbankan ia demi kehadiranku ke jamuan...lantaran tesis pula, aku telah merancang untuk menyiapkannya sepanjang cuti ini..walau mungkin dengan kesibukan ‘praktikal’ dari 8 hingga 5, akan ku curi masa untuk tesisku, segalanya dengan izin drNya jua...moga bukan kecil pengorbanan, tapi nilai suci keikhlasan yang Allah pandang jua ganjarkan..sedari saat itu, hatiku nekad untuk hadir ke jamuan...semangat untuk bergerak kerja menerjah tiba2...mungkin terlalu rindu pada suasana dan biah semasa bergerak kerja, kerna dalam sebulan kebelangan ini, program J mula menyepi dan di ‘bekukan’ buat sementara waktu, kerna memberi laluan kepada semua ahli menumpukan perhatian pada jihad akademik...


Aku mula berjumpa seorang pimpinan, juniorku..bertanya perkembangan jamuan dan menawarkan diri untuk menyumbang dan menampung mana yang lompang...lalu aku diletakkan dalam ‘posisi’ bengkel..kerna aku ada sedikit pengalaman dalam bidang itu...ku terima segalanya dengan hati yang lapang jua terbuka...setelah habis exam, ku bercadang berjumpa mereka yang melaksana...agar mudah ku tahu segala perkembangan... namun, langit tidak selamanya cerah...keesokan paginya, sebelum menduduki exam terakhir, ku terima panggilan dari abah..mengatakan aku perlu pulang ke rumah kerna kebetulan kedua mak dan abah menghadiri kursus di langkawi...ohh Tuhan...hikmah apakah yang Kau sembunyikan....hingga nekad dan azamku terpaksa ku lupakan...menangis juga hati ini, mengenang ketidakupayaanku mengubah suatu keadaan..namun, ku akur...ketentuanMu lebih bermakna mengatasi segalanya..permintaan ayah bonda tidak mampu ku tolak...terus ku hubungi sahabat menyatakan keterpaksaanku pulang ke pangkuan keluarga...walau berat, namun, dia menerimanya...kerna kami tahu, ada hikmah di sebaliknya...


Kerna itulah saat ini, ku terkenang sahabat2 dan adik2 yang mungkin terkontang-kanting menyediakan persiapan untuk jamuan...paling hatiku sayu, aku tidak dapat bertemu dengan sahabat2 tahun akhir yang akan meninggalkan sesi pengajian selepas ini...entah bila akan ada pertemuan ke sekian kali..??...ku rindu kalian...ASIFF JIDDAN kerna mungkin dalam ketidakupayaanku ini, ku melepaskan tanggungjawab pada jemaah, juga agama...ampunkan hambaMu ini, Ya Rabb...


Tika ini juga, terimbau kembali saat suka duka tika bersama kalian semua mengharungi mehnah dalam perjuangan di medan kita...walau medan ini kecil...tidak sepayah dan se-gah medan perjuangan para nabi, tapi inilah sunnah perjuangan...walau kecil pengorbanan kita dalam perjuangan ini, bukan hasilnya yang Allah pandang..tapi usaha kita menabur budi jua ‘memberi’ dalam medan sekecil perjuangan kampus...
Bagaimana untuk ku lalui lorong sempit perjuangan ini, tanpa suluhan cahaya sokongan dari kalian, duhai sahabat...semangat ini kian luntur mengenang jumlah para pejuang yang kian sedikit menelusuri tiap generasi...namun, jua sunnah orang berjuang...yang sedikit tidak bererti lemah...yang banyak tidak bererti kuat...buktinya dari selembar seerah peperangan badar...mengungkap kasih jua kekuasaanMu, Yang Maha Berkuasa..


Wahai Tuhan Yang Membolak-balikkan hati, thabatkan hatiku pada agamaMu, ketaatan terhadapMu, jua jihad di jalanMu...


Buat kalian sahabat seperjuangan....ku doa hati kita sentiasa thabat dalam menelusuri jalan dakwah...doakan hati-hati sahabatmu yang ‘tinggal’ ini teguh dan utuh walau dengan seberat mehnah jua ujian dalam mengharungi hidup seorang pejuang...
Moga Allah janjikan pertemuan yang lebih bererti buat kita..walau mungkin bukan di dunia ini, tapi insyaALLAH...di jannahNya kelak....ameen....


Salam ukhuwwah lestari selamanya buat semua sahabat seperjuanganku...dulu, kini dan selamanya.... “SUNNAH ORANG BERJUANG”...khas buat kalian....

Berjuang menempah susah
Menanggung derita menongkah fitnah
Itulah gelombang hidup samudera duka
Seorang mujahid membela tauhid

Di pisah dia berkelana
Di belenggu dia uzlah menagih mehnah
Namun jiwa tetap maha memburu cinta
Membara demi Allah dan rasulnya

Berjuang tak pernah senang
Ombak derita tiada henti
Tenang resah silih berganti
Inilah sunnah orang berjuang

Malamya bagai rahib merintih sayu
Dihiris dosa air mata
Siangnya bagaikan singa di rimba
Memerah keringat mencurah tenaga

Itulah sunnah berjuang ke jalan Allah

Berjuang memang pahit
Kerana syurga iu manis
Bukan sedikit mahar yang perlu dibayar
Bukan sedikit pedih yang ditagih

Berjuang ertinya terkorban
Rela terhina kerna kebenaran
Antara dua jadi pilihan
Dunia yang fana atau syurga

No comments: