Friday, May 4, 2007

DUA NIKMAT YG SERING DILALAIKAN...

Seringkali ku dengar tazkirah ini…ada 2 nikmat yg sering dilalaikan oleh insan iaitu SIHAT DAN LAPANG….mungkin tak siapa menduga..sihat tue suatu nikmat paling berharga…insan, mmg pelupa…waktu kite sihat, jarang kita ingat pd Allah…pemberi segala kenikmatan yang bersifat sementara…tapi…waktu kita sakit….bibir tak henti menyebut ALLAH…kalimah itu paling mudah disebut…doa tak henti2 ditadah..pada siapa lagi kita meminta, selain Dia, tempat kembali jua PEMBERI segalanya…
Ampunkan aku Ya Rabb…ku sering alpa…Kau disisiku tiap saat, namun, sering ku lupa ‘kehadiranMu’ sehingga diri terasa perlu…lalu Kau ku seru…AstaghfirULLAHal’azim…

Coretanku kali ini bukanlah ttg ketinggian nilai sihat…tapi hati terpanggil mencoret secebis rasa jauh di sudut hati ini ttg erti lapang….

Sem baru bermula, hampir 2 minggu kuliah berjalan…namun alhamduliLLAH…bebanan kerja pengkuliahan belum menggamit aku…namun, hidupku tak bererti tanpa gerak kerja demi dakwah…sepanjang cuti, otak tak henti berfikir tentang urusan dan amanah yang terpikul di bahu…tarikh program makin dekat…banyak yang belum aku settlekan…tak menang tangan jika semuanya aku tanggung seorang…alhamdulilILLAH…ada sahabat2 membantu..tanpa kalian, terkontang kanting diri seorang…

Almost tiap petang, aku stay back kat fakulti sbb ade meeting...kadang rase penat sgt…balik kolej jalan sorang2…kadang rase takut jugak sbb byk kes ragut, rogol…n everything yg seram kalo aku fikirkan…tapi ape lg daya aku?...selain terpaksa meredah senja seorg diri…kene berfikiran positif n beranikan diri..plg penting TAWAKAL pd Dia yg MAHA MELINDUNGI…dulu…ade teman di sisi….tapi skrg, jarang org nampak aku berdua…ke mana pun, seorang….walau kadang aku sunyi…tapi hidup kadang tak menjanjikan banyak pilihan….aku pasrah…

Setibanya aku di pintu rumah (apartment kolej), housemet dgn perihal masing2…tak seorg pon peduli kepulanganku…kdg, diorg bergurau senda bersama, ber ‘diskusi’ ttg mcm2 perkara…tp jarang pedulikan diri nie…terasa diri ini asing di kalangan diorg…walau diri di tengah ramai…hakikatnya, aku tetap SEORANG….mungkin ada yg peduli…tapi jarang memahami hati…

Bila malam…hati resah gelisah…. otak ligat fikirkan segala mcm yg perlu aku buat utk selesaikan sgl urusan program…contact ramai org utk itu..ini..n everything…kdg, planning utk study terpaksa aku batalkan sbb kepala dah pening…masa pon xbyk…badan pon menuntut hak utk rehat…tika diri yang seorg ‘bz’ dan pening sendiri…ku terpandang rakan2 di ruang rumah…gelak ketawa..bergurau senda…mengisi masa yg ‘sgt lapang’ dgn aktiviti yang menggembirakan…tgk vcd…n mcm2 lagi…terkdg, hati cemburu...
“banyaknya masa korang….main game..tgk cd….teringin aku nak join…tp…beban amanah nie…sape yg faham?...”…dalam hati tertanya… “kenape korg tak study?...sdg aku, tercuri2 masa utk study…tak byk ms nak layan sgl kehendak hati…

UJIAN…semua ni ‘cabaran’ getir dalam diri nie…bila kita punya banyak masa...kita jarang menghargainya...tapi bila kita kesuntukan masa..segalanya serba tak kena...inilah nikmat yang jarang kita syukuri kehadirannya...Alhamdulillah Allah sebukkan diri ini dengan segala amanah dakwah...sekurang-kurangnya masa aku 'lebih terisi' dengan 'sesuatu'..walau kadang penat menerjah...walau kadang tak punya masa untuk diri sendiri...aku perlu sedar....masa, diri, dan juga segala isi dunia ini bukan milik mutlak diri seorang hamba...tapi milik-Nya jua yang bergelar Pencipta....biarlah hiburan hati ini bersama sahabat sefikrah yang sentiasa bersama dalam jalan dakwah…walau mungkin hiburan kami tak menyeronokkan spt org lain…walau hiburan kami pada pahit getir perjuangan demi Deen yg tertinggi…tapi itu lebih bermakna pada pandangan –Nya, kerna hanya kasih dan sayang jua redha-Nya yang didamba…insyaAllah…

Ya ALLAH…terima kasih kerana Kau beri aku peluang ‘mengisi’ masa lapang yg Kau beri, dgn kerja dakwah demi Islam….walau sukar jalan ini…walau sunyi yang aku lalui…aku tetap redha..kerna hanya ini jalan TERBAIK menuju redhaMu di dunia ini jua akhirat nanti…walau diri tak punya siapa di sisi….walau tiada lagi hati yang akan memahami….Kau tetap di sanubari…teguhkan hati ini agar sentiasa thabat dan istiqamah dalam jalan dakwah….terimalah niat suci jua sekelumit usaha murni dari sekeping hati anugerahMu Ilahi…demi ISLAM yang ku sanjung tinggi…

Dalam diri yang seorang….teringat aku pada bait dan lirik lagu ini…
Buat SAHABAT seperjuangan…jua TEMAN di sisi yang sentiasa memahami…hadir kalian anugerah tak ternilai…doaku mengiringi kalian moga kita sentiasa dalam lindungan jua peliharaan Ar-Rahman…aminn....

DUNIA YANG SEPI

ALANGKAH SUSAH MENDAPAT KAWAN
BUKAN KENALAN DIZAMAN INI
BERPUNCA DARI HATI YANG ROSAK
KERANA DUNIA MEMAUTNYA….

ALANGKAH SUSAH MENCARI KAWAN
KEBAIKAN KITA DISOROKNYA
BAHKAN DIDENGKINYA PULA
KEJAHATAN DICANANG MERATA…..

SALAH YANG SIKIT DIBESARKAN
YANG BESAR APATAH LAGI…
ALANGKAH SEPI DUNIA INI
WALAUPUN HIDUP DI TENGAH RAMAI…

KERANA KAWAN TIADA LAGI
YANG ADA HANYALAH DI JALANAN....

p/s:lagu ni mungkin simple...tiada yang menarik pada bait2nye...tapi jika dihayati...tersirat 1001 makna mendalam...tangkap nangis..huhu...moge kite sentiasa dapat koreksi diri menjadi sahabat yang lebih baik dan terbaik..insyaAllah...

No comments: