Friday, May 4, 2007

PERPISAHAN KESEKIAN KALI...

Astaghfirullahal’azim…ampunkan dosa hambaMu ini Ya Rabbi…untuk kesekian kali Kau uji lagi hati ini dengan perpisahan...ampunkan aku jika aku lalai tidak mensyukuri ‘tarbiyyah’Mu ini....kerna hakikat hati ini terlalu lemah pada ujian jua rintangan yang Kau beri…

Ya Allah…pada siapa lagi mampu ku pulangkan segala resah…pada siapa lagi dapat ku rayu jua berserah..hanya padaMu jua ku titipkan harapan dan sandaran…

Terkadang hati tertanya, apa yang ada pada suatu pertemuan?...suatu ketika, aku tak pernah mengharapkan pertemuan...kerna aku tau, aku tak mampu menghadapi perpisahan...aku tak mampu...aku kalah pada keadaan...

Namun, bila Kau hadiahkan pertemuan pada aku...aku gembira...walau itu bukan permintaanku...aku bersyukur dan menghargai ’pemberian’ yang Kau beri..dan kini aku sedar, aku lalai pada pertemuan...aku tak terfikir pada hakikat hidup ini...perpisahan yang akan menjengah selepas suatu pertemuan...Ya Allah...aku tak bersedia menghadapi perpisahan...aku rindu pada pertemuan...apa daya aku..?...aku tak mampu menahan suatu perpisahan....

Ya Rabb....aku sedar..tersembunyi segala hikmah disebalik perpisahan yang Kau janjikan...perpisahan mengeratkan jalinan kasih sayang...mengikat kembali tali rindu yang terungkai setelah pertemuan....dan yang pasti...tersimpan janji setia pada suatu pertemuan yang akan kekal dengan izin dariMu jua...pertemuan yang akan ’lebih baik’ berbanding pertemuan yang lepas....

Ya Allah....Kau Yang Maha Mengetahui tiap ape yg tersirat jauh dalam hati kami...Kau jua yang menghubungkan kami....walau pedih yang aku rasa..walau sakit yang aku lalui...aku pasrah pada ketentuan Kau Yang Maha Tinggi...aku kembalikan kasih yang bersemi pada Kau Yang Lebih Layak Memiliki...

Doa suci kupanjatkan demi kesejahteraan mereka yang aku sayangi...Kau thabatkan hati kami agar sentiasa teguh dalam perjalanan ini...Kau pelihara hati kami agar sentiasa tenang dalam ketaatan padaMu, redha dalam kehambaan terhadapMu, memiliki jiwa seorang hamba jua hati seorang ’abid...

Ya Rabbi...beri hati kami kekuatan menghadapi perpisahan kali ini...ketabahan mengharungi sunyi ranjau ini, ketenangan jua keyakinan terhadap segala janjiMu pada suatu jalinan yang akan Kau eratkan atas dasar cinta jua kasih padaMu jua....

Salam rindu jua kasih ini pada Kau Yang Mencipta Kasih dan Sayang ... pada mereka yang memiliki kasih dan sayang jua pada mereka yang aku sayang....

No comments: